Πώς να χρησιμοποιήσετε τις πατερίτσες, το μπαστούνι, και τον περιπατητήρα

Πατερίτσες , μπαστούνι , περιπατητήρας & πως να τα χρησιμοποιήσετε

 

Εάν ποτέ σπάσετε ένα οστό στο πόδι σας, εάν έχετε υποβληθεί σε μια χειρουργική επέμβαση στα κάτω άκρα σας, ή έχετε υποστεί ένα εγκεφαλικό επεισόδιο, ίσως χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε πατερίτσες (δεκανίκια), ένα μπαστούνι ή έναν περιπατητήρα (΄΄π΄΄).

Στην αρχή, όλα όσα κάνουμε μπορεί να φαίνονται δύσκολα. Αλλά, με λίγες συμβουλές και κάποια πρακτική εξάσκηση, θα κερδίσετε αυτοπεποίθηση και θα μάθετε να χρησιμοποιείτε τα βοηθήματα για το περπάτημα σας με ασφάλεια.

Γενικές κατευθυντήριες γραμμές

 

  • Αφαιρέστε τα χαλιά, τα ηλεκτρικά καλώδια, αποφύγετε τα βρεγμένα πατώματα, και οτιδήποτε άλλο που μπορεί να προκαλέσει την πτώση σας.
  • Στο μπάνιο, κάνετε χρήση αντιολισθητικών χαλιών μπάνιου, μπάρες στήριξης, ένα ανυψωτικό λεκάνης, καθώς και ένα κάθισμα για τη μπανιέρα.
  • Απλοποιήστε τα πράγματα της οικοσκευής σας, ώστε να είναι εύκαιρα τα είδη εκείνα που θα χρειάζεστε και όλα τα υπόλοιπα να απομακρυνθούν.
  • Χρησιμοποιήστε ένα σακίδιο πλάτης, ποδιά ή χαρτοφύλακα για να μεταφέρετε τα πράγματα που χρειάζεστε μαζί σας.

Πατερίτσες

Αν κάποιος τραυματισμός ή χειρουργική επέμβαση απαιτεί από εσάς να προφυλάξετε το πόδι σας από την φόρτιση με το βάρος σας, ίσως χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε πατερίτσες.

 

 

Πως να χρησιμοποιήσετε τις πατερίτσες

Η σωστή τοποθέτηση

  • Οι κορυφές από τις πατερίτσες σας πρέπει να βρίσκονται μεταξύ 2,5 και 3.5 εκατοστά κάτω από τις μασχάλες σας ενώ στέκεστε όρθιοι.
  • Οι χειρολαβές από τις πατερίτσες πρέπει να είναι στο ύψος των ισχίων του ασθενούς.
  • Οι αγκώνες σας πρέπει να είναι λίγο λυγισμένοι όταν κρατάτε τις χειρολαβές.
  • Κρατήστε την κορυφή από τις πατερίτσες σας σφιχτά στα πλευρά σας και χρησιμοποιήστε τα χέρια σας για να απορροφήσετε το βάρος σας. Μην αφήνετε τις κορυφές από τις πατερίτσες να πιέζουν τις μασχάλες σας.

Περπάτημα

Κλίνετε προς τα εμπρός ελαφρώς και τοποθετήστε τις πατερίτσες σας περίπου 35 εκατοστά μπροστά από σας. Ξεκινήστε το βήμα σας, σαν να επρόκειτο να χρησιμοποιήσετε το τραυματισμένο σας πόδι, αλλά ρίξτε το βάρος σας στις πατερίτσες αντί για το τραυματισμένο σας πόδι. Το σώμα σας πρέπει να ταλαντεύεται προς τα εμπρός μεταξύ τις πατερίτσες. Ολοκληρώσετε το βήμα σας κανονικά με το μη τραυματισμένο πόδι σας. Όταν το μη τραυματισμένο πόδι σας είναι στο έδαφος, μετακινήστε τις πατερίτσες μπροστά στο πλαίσιο της προετοιμασίας για το επόμενο βήμα. Εστιάστε την προσοχή σας στο έδαφος στο οποίο περπατάτε, και όχι στα πόδια σας.

Κάθισμα

Σταθείτε μπροστά σε ένα σταθερό κάθισμα. Βάλτε το τραυματισμένο πόδι μπροστά σας και κρατήστε τις δύο πατερίτσες στο ένα χέρι. Χρησιμοποιήστε το άλλο σας χέρι για να ανιχνεύσετε το κάθισμα της καρέκλας σας. Χαμηλώστε αργά το σώμα σας σε αυτό. Τοποθετήστε τις πατερίτσες σας ανάποδα σε μία ευπρόσιτη τοποθεσία. (οι πατερίτσες τείνουν να πέφτουν όταν στέκονται στα τους). Για να σηκωθείτε, μετακινήσετε το σώμα σας προς τα εμπρός στο κάθισμά σας. Κρατήστε και τις δύο πατερίτσες στο χέρι από την πλευρά του καλού σας ποδιού. Σπρώξτε προς τα επάνω το σώμα σας και σταθείτε στο καλό σας πόδι.

Σκάλες

Για να μπορείτε να ανεβαίνετε και να κατεβαίνετε σκάλες με πατερίτσες, θα πρέπει να είστε τόσο δυνατός όσο και ευέλικτος. Όταν σταθείτε μπροστά στη σκάλα, κρατήστε το κιγκλίδωμα με το ένα χέρι και περάστε και τις δύο πατερίτσες κάτω από την μασχάλη σας στην άλλη σας πλευρά. Όταν ανεβαίνετε, πατάτε στο σκαλί με το ΄΄καλό΄΄ σας πόδι, κρατώντας το τραυματισμένο πόδι ψηλά πίσω σας.

Όταν κατεβαίνετε, βάλτε το τραυματισμένο πόδι σας μπροστά, και πηδήξτε προς τα κάτω κάθε σκαλί, με το καλό πόδι σας. Κατεβείτε ένα σκαλί κάθε φορά. Μπορεί, τουλάχιστον στην αρχή, να θέλετε κάποιος να σας βοηθήσει με τις σκάλες.

Εάν έχετε να κάνετε με μια σκάλα χωρίς κιγκλιδώματα, χρησιμοποιείστε τις πατερίτσες κάτω από τις μασχάλες σας και πηδήξτε προς τα πάνω ή κάτω ένα σκαλί κάθε φορά, χρησιμοποιώντας το καλό πόδι σας, βάζοντας περισσότερη δύναμη.

Ένας ευκολότερος τρόπος είναι να καθίσετε στα σκαλοπάτια και να σύρετε τον εαυτό σας πάνω ή κάτω κάθε σκαλί. Ξεκινήστε καθήμενοι στο χαμηλότερο σκαλί με τραυματισμένο πόδι σας μπροστά και έξω.

Κρατήστε τις δύο πατερίτσες επίπεδα πάνω τις σκάλες με το αντίθετο χέρι σας. Σύρετε τη λεκάνη σας μέχρι το επόμενο σκαλί, χρησιμοποιώντας το ελεύθερο χέρι και το καλό πόδι στήριξης. Χρησιμοποιείστε την ίδια κατεύθυνση και όταν κατεβαίνετε τις σκάλες με αυτό τον τρόπο.

Μπαστούνι

Μπορείτε να βρείτε χρήσιμο να χρησιμοποιήσετε ένα μπαστούνι, αν έχετε ένα μικρό πρόβλημα με την ισορροπία ή αστάθεια, κάποια αδυναμία στο πόδι σας ή τον κορμό σας , αν πάσχετε από έναν τραυματισμό, ή κάποιο πόνο. Εάν είστε ηλικιωμένοι, ένα μπαστούνι ενός σημείου στήριξης μπορεί να σας βοηθάει ώστε να συνεχίσετε να ζείτε ανεξάρτητοι.

Ο προσδιορισμός της κατάλληλης θέσης για το μπαστούνι

Η κορυφή του μπαστουνιού σας θα πρέπει να φθάνει στον καρπό σας, όταν στέκεστε όρθιοι. Ο αγκώνας σας πρέπει να λυγίζει λίγο όταν κρατάτε στο χέρι σας το μπαστούνι. Κρατήστε το μπαστούνι με το χέρι της απέναντι πλευράς από αυτήν που χρειάζεται υποστήριξη.

Περπάτημα

Όταν περπατάτε, το μπαστούνι και το τραυματισμένο πόδι σας πρέπει μα αιωρούνται και να αγγίζουν το έδαφος, την ίδια στιγμή. Για να ξεκινήσετε, τοποθετήστε το μπαστούνι σας λίγο πιο μπροστά από το πόδι σας και βηματίστε με το τραυματισμένο πόδι σας. Ολοκληρώσετε το βήμα με το ΄΄καλό΄΄ πόδι σας.

Σκάλες

Για να ανεβείτε τα σκαλιά, πιάστε το κιγκλίδωμα (ει δυνατόν) και στηριχτείτε επάνω στο καλό πόδι σας κατ “ αρχάς, με το μπαστούνι σας στο χέρι απέναντι από το τραυματισμένο πόδι. Στη συνέχεια, ανεβάστε και το τραυματισμένο πόδι. Για να κατέβετε τις σκάλες, βάλτε το μπαστούνι σας πρώτα στο σκαλί, μετά το τραυματισμένο σας πόδι και τέλος το ΄΄καλό΄΄ σας πόδι, το οποίο μεταφέρει το σωματικό σας βάρος.

Περιπατητήρας

Αν υποβληθήκατε σε ολική αρθροπλαστική γόνατος ή ισχίου, ή αν έχετε κάποιο άλλο σημαντικό πρόβλημα στήριξης – βάδισης, μπορεί να χρειάζεστε περισσότερη βοήθεια με την ισορροπία και το περπάτημα από ό, τι μπορείτε να πάρετε από τις πατερίτσες ή από ένα μπαστούνι. Ένας περιπατητήρας τύπου ΄΄π΄΄, με τέσσερα σημεία στήριξης (πόδια) στο κάτω μέρος μπορεί να σας δώσει τη μέγιστη δυνατή σταθερότητα. Ένας περιπατητήρας σας επιτρέπει να κρατήσετε όλο ή μερικό από το βάρος σας μακριά από το κάτω μέρος του σώματος σας καθώς κάνετε τα βήματά σας. Με τον περιπατητήρα χρησιμοποιείτε τα χέρια σας για να υποστηρίξετε όλο ή κάποιο μέρος από το σωματικό βάρος σας. Η κορυφή του περιπατητήρα σας πρέπει να φτάνει στον καρπό σας όταν στέκεστε όρθιοι. Μην βιάζεστε όταν χρησιμοποιείτε έναν περιπατητή. Καθώς με τον καιρό η δύναμη και η αντοχή σας καλυτερεύουν, θα είστε σε θέση σταδιακά να βάζετε περισσότερο βάρος στα πόδια σας.

Περπάτημα

Κατ “ αρχάς, βάλτε τον περιπατητήρα σας περίπου ένα βήμα μπροστά από σας, φροντίζοντας τα πόδια του περιπατητήρα σας να είναι επίπεδα με το έδαφος. Με τα δύο χέρια, πιάστε σταθερά την κορυφή του περιπατητήρα σας για υποστήριξη και περπατήσετε προς αυτόν, βαδίζοντας στο τραυματισμένο πόδι σας. Αγγίξτε τη φτέρνα του ποδιού αυτού στο έδαφος πρώτα, στη συνέχεια, ισιώστε το πόδι και τελικά να σηκώστε τα δάχτυλα του ποδιού από το έδαφος, καθώς ολοκληρώνετε το βήμα σας με το καλό πόδι σας. Μην κάνετε όλη τη διαδρομή προς την εμπρός μπάρα του περιπατητήρα σας (μεγάλα βήματα). Κάντε μικρά βήματα όταν στρίβετε.

Κάθισμα

Για να καθίσετε, κάντε προς τα πίσω μέχρι τα πόδια σας να ακουμπήσουν το κάθισμα. Πάντα να αισθάνεστε την καρέκλα πριν καθίσετε. Για να σηκωθείτε από την καρέκλα, σπρώξτε το σώμα σας προς τα πάνω στηριζόμενοι από τις λαβές του περιπατητήρα. Βεβαιωθείτε ότι οι βάσεις από καουτσούκ στα πόδια του περιπατητήρα σας είναι σε καλή κατάσταση.

Σκάλες

Ποτέ μην προσπαθήσετε να ανεβείτε σκάλες ή να χρησιμοποιήσετε μία κυλιόμενη σκάλα με τον περιπατητήρα σας.